Update.

Segskap till dator! Far panik pa sant har. Var ett tag sen jag uppdaterade nu marker jag. Jag har inget behov alls av att sitta vid datorn har nere, blir nastan ettstressmoment att ta sig hit. Men jag vill ju att ni ska fa lasa vad jag gor sa jag far forsoka pallra mig hit lite oftare.

Veckan som gatt har varit riktigt intressant och inspirerande. Vi har bland annat besokt ett behandlingshem for alkoholberoende. Med tanke pa var slakts historia sa var det riktigt intressant att fa hora olika alkoholisters historier om deras liv och hur de tagit sig sa langt som till ett behandlinghem. Ibland var det riktigt svart att halla tillbaka gratklumpen i halsen. Larorikt och inspirerande som sagt!

Vi har ocksa besokt "Infant Jesus school". Alltsa vad ar det for namn?? Rektorn var sa himla stolt over skolan och ville visa oss varenda liten ra av den. Vi fick ga in i alla klasser och presentera oss for de stackars sma barnen som var sa himla hart disciplinerade. Sa fort vi kom in stallde de sig upp och sa i kor: good morning maaaaam! Vet inte vad jag ska tycka om det, men jag fick en kansla av att de var lite val hart hallna. Alla barn vi mott under de har tre veckorna sjunger alltid for oss och detta betyder sa klart att aven vi ar tvugna att sjunga en trudilutt. Vi fick aven vara med pa sexualkunskap for attorna och niorna. Valdigt speciell upplevelse. Barnen blev tillsagda att de inte far kyssas under halsen och inte onanera sa mkt for det skulle leda till "obsessions". Mkt intressant men samtidigt ganska bra med tanke pa den stora populationen i Indien och de sociala problem som detta leder till. Nar dagen var slut fick vi skriva hundra autografer till alla barn. Jag sa att jag kande mig som en kandis och fick till svar: det ar du! Sjukt..

Det var nog lange sedan jag har lekt sa mkt som den senaste veckan. Helt galna barn! Vi har lart barnen massa svenska lekar och fatt lara oss nagra indiska ocksa. En skola som vi besokte var startad av nafra eldsjalar for barn vars foraldr jobbar pa byggen. Dessa familjer ar valdigt fattiga och barnen har inte privilegiet att ga i skolan. Men den har skolan var alltsa startad for dom. Vi har pratat mycket om det faktum att mycket av det sociala arbetet som gors i Indien inte ar utlejt av staten. Den storsta delen bestar av NGO's, alltsa non govermental organizations. I och med detta fungerar socialarbetarna har som entreprenorer som fyller de hal dar staten sviker. Den kreativitet som detta leder till ar nagot var handledare tyckte vi skulle ta tillvara pa och ta med till Sverige. Hon menar att socialarbetare kan skapa arbetstillfallen och efter dom har diskussionerna har jag fatt lite ideer om vad man skulle kunna jobba med pa hemmaplan. Skulle iofs vara spannande att fa arbeta med problem i tredje varlden ocksa, dar sa lite kan ge sa mkt och forandra en persons liv.

Ska se om jag far upp nagra bilder ocksa, segt har som sagt!

Kommentarer
Postat av: jonie

Intressant läsning märy! me like

2010-09-12 @ 19:09:42
Postat av: Mamsen

Så roligt att läsa, det känns lite som vi är med på din resa.....

2010-09-12 @ 20:26:22
Postat av: grandma

Jag följer också med dej!

2010-09-13 @ 06:59:46
Postat av: Moster

Vad mycket man får lära sig av att läsa din blogg!

2010-09-15 @ 10:32:04
URL: http://www.tantaluran.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0