Jag är i chock!

Mor och far. Vad tänkte ni när ni gav mig namnet Maria? Tycker ni att jag är en välnärd, bitter typ som borde bli bestraffad med spetälska?! Schysst! ;)

Den allra vanligaste betydelsen för Maria i nutid är "bitter" eller "hav av bitterhet" men det finns andra teorier som "rebellisk" och "önskat barn". Men namnet kommer troligast från ett egyptiskt namn som kom från ordet mry "älskad" eller ordet mr "kärlek".

Fler betydelser kan vara "uppror", "rebellisk", "trotsig", "efterlängtat barn", "havets stjärna", "en pe i havet", "den vackra", "älskad av Gud", "den perfekta", "den som älskar Gud", "den helade", "stark", "stor sorg", "den välnärda" (med betydelsen "vacker"), "älskarinna", "graciös", "den upphöjda", "den charmiga" och "den som härskar".
Betydelsen "den trotsiga" kommer av att Moses syster Miriam ställde sig på Arons sida när bröderna bråkade och blev därför bestraffad med spetälska.


Kommentarer
Postat av: Josefin

Haha, namnet verkar vara garderat med många olika betydelser för säkerhet skull ; )

Nu har jag äntligen hittat till din blogg!

Postat av: makan

hehe aa visst =) kul josefin, nu ska jag spana in din =)

2009-12-03 @ 23:33:31
Postat av: Mamsen

Önskat barn!!!

2009-12-04 @ 13:04:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0